Eftersom det både är Danskar och Finnar här... (Full Version)

All Forums >> [Current Games From Matrix.] >> [World War II] >> Steel Panthers World At War & Mega Campaigns



Message


Thornado -> Eftersom det både är Danskar och Finnar här... (10/9/2000 4:34:00 PM)

Tänkte bara se lite snabbt hur många svensktalande som håller till på forumet! Är ju alltid roligt att veta om det finns några SP-spelare i närheten. Kul att det är så många! Håller själv till i Uppsala ------------------ ------------------------- Thornado You'll never know what hit you. [This message has been edited by Thornado (edited October 23, 2000).]




Heartland -> (10/9/2000 5:36:00 PM)

Tja, åtminstone två tydligen. En styck glad Karlstad-bo här.




Fredde -> (10/9/2000 9:12:00 PM)

F.d. norrlänning i exil i Göteborg




Per-Anders Westin -> (10/10/2000 12:08:00 PM)

Ytterligare en från Karlstad!




Tortfeasor -> (10/10/2000 2:06:00 PM)

Här är en som kan Stokholmska, men bor i finland.
quote:

Originally posted by Thornado: Tänkte bara se lite snabbt hur många svensktalande som håller till på forumet! Är ju alltid roligt att veta om det finns några SP-spelare i närheten.




molset -> (10/10/2000 4:38:00 PM)

Hej Talar i alla fall svenska, men är bara tilfälligt bosatt i Göteborg. Jag får söka asyl på den svenska forumdelen eftersom inga Islänningar har dykt up en så länge. Molset




John T_MatrixForum -> (10/10/2000 9:53:00 PM)

Jo, Stockholmare licksom. Molset ! Hur kan det komma sig att 250 000 Islänningar (på island) syns så så mycket i Sverige? Den enda sammanställnigen av Svenska försvaret under VK2 var skriven av en islänning. Barnens sjuksyster (distriks-) är islänska och var man än vändersig så hittar man en islänning, jag klagar inte, har än inte träffat en otrevlig islänning men flyttar hälften ifrån ön? Vet du hur många Islänningar det bor i Sverige? /John T.




JN -> (10/13/2000 2:15:00 PM)

quote:

Originally posted by Tortfeasor: Här är en som kan Stokholmska, men bor i finland.
Och här är en Finne som bor i Stockholm. [img]http://www.matrixgames.com/ubb/smile.gif[/img] Någon som är intresserad av scenarios med svenska trupper? Tänkte mest på Sallafronten i Vinterkriget. Kanske inte världens mest intressanta strider men ändå... [This message has been edited by JN (edited October 13, 2000).]




molset -> (10/13/2000 3:47:00 PM)

Hejsan John T Hur kan det komma sig att 250 000 Islänningar (på island) syns så så mycket i Sverige? 250000! Vi kryper nåra 300000 innom få år Min naiva gissning skulle vara at manga Islänningar år mycke innom synliga professionella yrken (sjukvården!). Själv år jag innom universiteted i Göteborg. Mycke kan ocksa spela inn at många av os missar få chanser (egen policy) at lata folk veta vem vi ar (islänsk stolthet?), vad vet jag. Barnens sjuksyster (distriks-) är islänska och var man än vändersig så hittar man en islänning, jag klagar inte, har än inte träffat en otrevlig islänning men flyttar hälften ifrån ön? Nej, absolut inte, men många av oss måste flytta bort tilfälligt for vidareutbildning. Sverige har senaste decennier varit et gästvänligt land för os. Flesta av oss flyttar sedan hem. Det är oftas målet i alla fall. Nåsta år f.ex. er det min tur efter 6 års vistelse. Vet du hur många Islänningar det bor i Sverige? Min klokaste gissning skulle var kring 10 - 15000. Flesta i Stockolmstrakten. Hoppas at detta uplyste nogot. Hej Sveinn Ernstsson. alias: molset




Rickenbacker -> (10/13/2000 4:56:00 PM)

Örebroare här, av födsel och ohejdad vana. Molset, vi har en islänning i vår segelflygklubb, och det är inga (större) fel på honom [img]http://www.matrixgames.com/ubb/smile.gif[/img]. ------------------ Mats 'Rickenbacker' Nylund -------------------------- rickenbacker@innocent.com




Peter Daniel -> (10/13/2000 8:11:00 PM)

quote:

Originally posted by Rickenbacker: Örebroare här, av födsel och ohejdad vana. Molset, vi har en islänning i vår segelflygklubb, och det är inga (större) fel på honom [img]http://www.matrixgames.com/ubb/smile.gif[/img].
Forste skaningen? Spelar eg. bara TOAW (se "art of wargaming" forumet") men dyker in har ibland. Var kan jag kopa SPWAW pa CD? Har inte riktigt talamodet att DLa det... Peter Peace through superior firepower




Hortlund -> (10/13/2000 9:41:00 PM)

Gävlebo här...har nyss kommit hem från exil i Uppsala (pluggat i 5 år) ------------------ Panzerjaeger Hortlund -=Fear is only a state of mind=-




Dice4Eyes -> (10/14/2000 5:28:00 AM)

Här är en till, gammal på planket men postar inte så mycket.
quote:

Originally posted by JN: Någon som är intresserad av scenarios med svenska trupper? Tänkte mest på Sallafronten i Vinterkriget. Kanske inte världens mest intressanta strider men ändå...
Det måste bli ett hypo scenario då, för det hände inte så mycket. Det var väl bara Grafströms jägarkompani som blev indragna i några hårdare stridigheter, totalt stupade väl bara ett trettiotal svenskar under hela vinterkriget. Det var längesen jag läste om Märkijärvi, så jag kan ha fel. [img]http://www.matrixgames.com/ubb/biggrin.gif[/img] Rickenbacker jag missade din SPWaW artickel, men jag hoppas att du fick bra respons på den. ------------------ Divide et Impera Daniel E




Rickenbacker -> (10/15/2000 5:52:00 AM)

Nja, det var väl inte mycket till artikel, bara en liten nyhetsnotis. Det verkar som om svenska spelare har minimalt intresse av strageti och flyg, vilket tyvärr är mina främsta specialiteter :-). Har någon en schysst scanner, och kanske rentav de senaste numren av PCG? Jag skulle vilja scanna ett par sidor och skicka till bl.a. Matrix, men min scanner är paj. Maila i så fall på rickenbacker@innocent.com ------------------ Mats 'Rickenbacker' Nylund -------------------------- rickenbacker@innocent.com




The MSG -> (10/15/2000 4:37:00 PM)

Ännu en Svenne rapporterar in! (Dalkarl egentligen, men ändå [img]http://www.matrixgames.com/ubb/wink.gif[/img]) ------------------ The MSG




Fredde -> (10/16/2000 12:23:00 PM)

Någon som är intresserad av PBEM? Kanske till och med någon här som spelar allierad i ligorna på MGN. Letar i alla fall några nya motståndare, skulle vara skoj med svenskar!




Hortlund -> (10/16/2000 6:18:00 PM)

Jag skulle kunna tänka mig ett PBEM. Jag sitter på version 4.3B..vilken har du? ------------------ Panzerjaeger Hortlund -=Fear is only a state of mind=-




molset -> (10/16/2000 9:39:00 PM)

Om min respons gick åt He.....e! Peter! Om du skikar dit snail mail adress sa skikar jag et ex. av W@w. Den goda vanan har skapas här på forumet. Molset molset@hotmail.com




John T_MatrixForum -> (10/16/2000 10:57:00 PM)

quote:

Originally posted by Dice4Eyes: Här är en till, gammal på planket men postar inte så mycket. Det måste bli ett hypo scenario då, för det hände inte så mycket. Det var väl bara Grafströms jägarkompani som blev indragna i några hårdare stridigheter, totalt stupade väl bara ett trettiotal svenskar under hela vinterkriget. Det var längesen jag läste om Märkijärvi, så jag kan ha fel. [img]http://www.matrixgames.com/ubb/biggrin.gif[/img]
Jag har faktiskt gjort Grafströms räd i SPww2 Ver 3.0 . Där finns Hela Svenska försvaret om man är intresserad och äger en SP2 eller SP3 CD. Den behövs för licensen ska fungera. (SPWW2 gänget har inte lika bra kontakter med SSI som Matrix gänget.) Nåväl. Grafströms räd, ett svenskt jägarkompani i jägarbas som blir omringat av några kompanier Ryssar på "anti -jägar" patrull. Kan bli ganska Tight scenario om man låter varje svensk kosta lika mycket som tio ryssar och samtidigt bara har några få VP-hexes. Sen var det några andra strider; något pang på frontalanfall mot svenska linjen som slogs tillbaka utan direkta svenska förluster. (Ok, varje död frivillig var ju ett offer men i förhållande till finsk och ryska förluster var det inte, bara några man. Ett svenskt försök att storma nån rysk korsu, som avbröts när man riskerade att ta förluster. Tja, det var ju inte den hetaste delen av front för någon sida. /John T.




Heartland -> (10/17/2000 2:26:00 PM)

Häpp. Kul att se lite bekant folk från TOAW-avdelningen också. Peter D, i brist på bredband i hemmet får man se till att ha ett IT-jobb med snabba ledningar och CD-brännare. [img]http://www.matrixgames.com/ubb/smile.gif[/img] Hoppas Molset kan fixa ett ex åt dig, annars gör jag det. Angående scenarion så har jag precis avslutat boken "Svenskarna som stred för Hitler", så jag har lite inspiration (men inte tid förmodligen) att gör några länkade scenarion om striderna som "Schwedenzug" var inblandade i på östfronten.




Tortfeasor -> (10/17/2000 4:06:00 PM)

Där tar du fel, jag har bott i stockholm men flytat till helsingfors. Det fins väl inga svenska trupper i SPWAW, Senaste striden svenskarna deltog i så hade dom gula strumpp strumpbyxor och shorts på sig.
quote:

Originally posted by JN: Och här är en Finne som bor i Stockholm. [img]http://www.matrixgames.com/ubb/smile.gif[/img] Någon som är intresserad av scenarios med svenska trupper? Tänkte mest på Sallafronten i Vinterkriget. Kanske inte världens mest intressanta strider men ändå... [This message has been edited by JN (edited October 13, 2000).]




JN -> (10/17/2000 4:38:00 PM)

quote:

Originally posted by Tortfeasor: Det fins väl inga svenska trupper i SPWAW, Senaste striden svenskarna deltog i så hade dom gula strumpp strumpbyxor och shorts på sig.
I den version jag kör med (3.?) så finns några få svenska enheter med i den finska OOBen.




Fredde -> (10/17/2000 4:39:00 PM)

Lite synd att inte Sverige är med. Skulle ha varit enormt roligt att göra hypotetiska scenarios om vad som kunde ha hänt i WWII. Sverige kommer med i SPMW dock, ska bli roligt att se vad de hittar på!




Heartland -> (10/17/2000 5:26:00 PM)

quote:

Originally posted by Fredde: Lite synd att inte Sverige är med. Skulle ha varit enormt roligt att göra hypotetiska scenarios om vad som kunde ha hänt i WWII.
Rekommenderar The Operational Art of War där det finns åtminstone ett WWII scenario, och åtskilliga i senare årsgångar där svenskar figurerar. Bland annat scenariot "Nordic Light" är mycket trevligt, som är en direkt tolkning av dom klassiska "Operation Garbo" böckerna. Det finns ocskå åtskilliga WWIII, öst-europa och/eller Baltikum-interventioner där Sverige figurerar i varierande grad.




varjager -> (10/17/2000 5:48:00 PM)

Tjena ! Är en svensk som förnärvarande jobbar i Belgien.Spelar både TOAW och Spwaw. Leker fortfarande med Sp3 med jämna mellanrum. ------------------ Burn the village,the Swedes are coming.




Tortfeasor -> (10/17/2000 6:34:00 PM)

quote:

Originally posted by JN: I den version jag kör med (3.?) så finns några få svenska enheter med i den finska OOBen.
Det viste jag inte. (intresant)




Tortfeasor -> (10/17/2000 6:45:00 PM)

quote:

Originally posted by Fredde: Lite synd att inte Sverige är med. Skulle ha varit enormt roligt att göra hypotetiska scenarios om vad som kunde ha hänt i WWII. Sverige kommer med i SPMW dock, ska bli roligt att se vad de hittar på!
Det skulle vara jävligt kul om sverige vore med i SPWAW, men med vilken moral värde och kunskapsvärde skulle vara det mest realistiska. Vad tycker du. Finland hadde högt moralvärde pågrund av hemmafronten. Sverige hadde ingen hemmafront?




varjager -> (10/18/2000 3:00:00 PM)

Borde inte Nordland spanings avdelning vara till grunden för ett antal scenarion?




Fredde -> (10/18/2000 4:23:00 PM)

Har faktiskt ingen aning om hur svenska trupper skulle ha hävdat sig. Antagligen inte alls lika bra som finnarna, jag antar att många i finska militärledningen hade viss erfarenhet från inbördeskriget, medan Sverige inte sett krig på 100 år. Något i stil med norrmännen?




John T_MatrixForum -> (10/19/2000 2:11:00 AM)

quote:

Originally posted by Fredde: Lite synd att inte Sverige är med. Skulle ha varit enormt roligt att göra hypotetiska scenarios om vad som kunde ha hänt i WWII. Sverige kommer med i SPMW dock, ska bli roligt att se vad de hittar på!
Jag vill säga vad VI hittar på ! Titta på vad som finns i SP-Moderna (URL'n finns i SPMW threaden) och kom med förbättringsförslag. John T.




Page: [1] 2   next >   >>

Valid CSS!




Forum Software © ASPPlayground.NET Advanced Edition 2.4.5 ANSI
1.140625